Dikke leefstijl

Leefstijl is het sleutelwoord hier. Banting is gebaseerd op echt eten, maar afvallen en gezond zijn gaat niet alleen over goed eten. We moeten alle factoren die effect hebben op ons welzijn in de gaten houden en ze zoveel mogelijk laten samenwerken.

Waarom eten we?

Voor dat antwoord zijn geen prijzen te verdienen. We eten omdat we honger hebben. Maar waarom hebben we honger? Natuurlijke honger is de manier waarop lichaam aangeeft dat we energie nodig hebben voor onze lichaamsfuncties. Het is een instinct wat we bij de geboorte meekrijgen, net zoals ademen, slapen en geborgenheid. Een deel in de hersenen genaamd de hypothalamus controleert de eetlust.

Zo werken honger en eetlust ongeveer:

  1. De bloedglucosespiegel of het niveau van andere stoffen daalt tot een bepaald punt
  2. Prikkels worden gestuurd naar de hypothalamus
  3. De hypothalamus stuurt signalen naar het lichaam om bepaalde hormonen af te scheiden
  4. De hormonen geven ons een hongergevoel dus gaan we eten
  5. Hebben we genoeg gegeten dan draait het proces zich om en voelen we ons verzadigd.

Het lijkt simpel maar om het goed te doen moet er een complexe hormoonbalans geregeld worden door de hersenen.

Waar heb je behoefte aan?

In de loop van je leven kunnen de hypothalamus en de hormoonspiegels beïnvloed worden door diverse factoren. De beruchtste is het moderne koolhydraatrijke Westerse voedingspatroon wat insulineresistentie veroorzaakt. Het zorgt ervoor dat de hersenen de signalen vanuit het lichaam niet meer herkennen. Je voelt je niet verzadigd dus eet je meer dan nodig is. Dat overschot aan voeding is opgeslagen als lichaamsvet. Het begrijpen van dit mechanisme is de kern van de oplossing.

Het is geen nieuws dat er een psychologisch aspect is aan eten en drinken. Vaak eten of drinken we om een andere reden dan honger. Eten kan een manier zijn van omgaan met verdriet, stress of frustratie. Situaties die ons het gevoel geven de controle kwijt te zijn hebben effect op de stress hormonen. Dit heeft invloed op de hormoonbalans in het lichaam en op de hypothalamus.

Heb je jezelf wel eens getroost met een stuk chocola? Wel eens een glas wijn of twee gedronken na een stressvolle dag? Uit verveling wel eens een boterham gegeten?

Voel je goed eet goed

Als je een gezonde relatie hebt met eten dan gaat het bijna vanzelf. Je laat genoeg tijd tussen maaltijden zodat je goed je eten kan verteren. Je stofwisselingsysteem krijgt dan de kans om je lichaam van voldoende energie te voorzien. En om signalen af te geven dat je verzadigd bent. Als het goed is voel je niet de behoefte om te snacken en je lichaam is happy.

Als je je niet goed voelt dan neig je vaker naar slechte eetgewoontes. Sunday Blues? Bestel pizza! De sterke emoties die met eten samenhangen zorgen voor deze reactie. Herinneringen aan thuis, familie, je jeugd, bijzondere gebeurtenissen, veiligheid, bescherming en overvloed zijn allemaal gelinkt aan voeding. Zo kan eten een gevoel van geborgenheid geven. Comfort eating is een bekend fenomeen. Het kan getriggerd worden door veel dingen in deze high-speed wereld. Het goede nieuws is dat niet alleen je emoties dit veroorzaken, het zijn je hormonen. Als die uit balans zijn dan beïnvloeden ze je gedachten.

8 hormonen

Deze 8 hormonen hebben direct effect op de hypothalamus:

  1. Insuline: Deze kennen we. Het controleert de bloedsuikerspiegel en stimuleert vetopslag.
  2. Ghreline: het hongerhormoon, verhoogt de eetlust.
  3. Leptine: het verzadigingshormoon, verlaagt de eetlust.
  4. Adiponectine: reguleert de afbraak van vetzuren, stimuleert vet vasthouden
  5. Cortisol: het stress hormoon, komt vrij als reactie op stressprikkels en verhoogt de bloedsuikerspiegel en daarmee de aanmaak van insuline.
  6. Adrenaline: het ‘fight-flight’ hormoon, komt vrij bij dreigend gevaar en bereidt je voor op snelle actie. Daardoor stijgt de bloedsuikerspiegel en dus ook insuline.
  7. Schildklierhormonen: reguleren de stofwisseling.
  8. Endorfinen: stimulerende hormonen die pijn en vervelende gevoelens onderdrukken. Te veel werk, te weinig slaap, te weinig tijd, te weinig sociale contacten, niet genoeg tijd voor jezelf en stress dragen allemaal bij aan comfort eating.

En nu komt het…. je kan er wat aan doen!

Drie-in-een

De drie onderdelen van je leven die effect hebben op je gewicht zijn: beweging, slaap en stress. Je kan ze niet los van elkaar zien. Zorg voor een betere slaapkwaliteit, maak tijd om te bewegen en ontstress. Het verbeteren van het ene onderdeel zorgt voor verbetering van de andere twee. Je voelt je beter, denkt liefdevoller over jezelf en je zelfvertrouwen groeit. Daardoor slaap je beter waardoor je meer gemotiveerd bent om te bewegen. Je stress raak je hierdoor beter kwijt en je hebt meer plezier in je dagelijkse leven. En dat heeft allemaal effect op je gewicht.

Het is belangrijk om naar het grotere plaatje te kijken en niet slechts een deel aan te pakken.

Als we het over Banting hebben dan bedoelen we meer dan alleen voeding.  Het komt neer op deze 50 woorden:

Eet groenten, vis, vlees, gevogelte, eieren, noten, zaden, beetje fruit en minimaal zetmeel. Kies echt eten. Vermijd suiker, granen, zadenoliën en bewerkt voedsel. Proef nieuwe gerechten. Herstel je darmen. Eet bij honger. Drink bij dorst. Ga vasten. Slaap goed. Beweeg. Ontspan. Luister naar je lichaam. Pak je energie. Blijf verbeteren.

Balans

Je lichaam is een afspiegeling van de manier waarop je je leven leeft. Elke kilo vertelt een verhaal over de keuzes die je hebt gemaakt, de gewoontes die je hebt, je voorkeuren en afkeren en de relaties die je hebt met hen die je onderweg hebt ontmoet. Er is maar een manier om je goed te voelen over je lichaam en met succes op gewicht te blijven. Realiseer je dat overgewicht en chronisch ongezond een symptoom zijn van een leefstijl die uit balans is. Het is tijd om weer in balans te komen.