Veel gestelde vragen

Banting roept veel vragen op.

En ik geef je graag antwoorden. Veel antwoorden staan hieronder.

Heb je een vraag die hier nog niet bij staat? Mail me!

Zeker weten.
Banting is een 4-fase-programma voor ketogene leefstijl waardoor het beter en langer werkt. Het is hiermee ook veel makkelijker vol te houden. Je hoeft alleen maar de richtlijnen volgen.

Er zijn verschillende redenen waarom dit kan gebeuren. In plaats van wegen kan je je beter meten, het kan zijn dat je geen kilo’s verliest maar wel centimeters. Let eens op hoeveel zuivel je eet. Zuivel bevat lactose wat ook een suiker is. Sommige mensen eten te veel vet en krijgen daarmee te veel energie binnen en dan val je ook niet af. Kom je er niet uit? Meld je aan voor begeleiding.

Het Banting programma is een wetenschappelijk onderbouwde formule voor een koolhydraat arm en vetrijk dieet. Het mooie is dat de fases kunt volgen als je maar een beetje hoeft af te vallen of als je 50 kilo kwijt wilt.
Banting is voor jou als:
Je van lekker eten houdt
Je gewicht kwijt wilt en het eraf wilt houden
Je doelen wil stellen en halen
Je liever geniet dan afziet
Je ervoor wilt gaan om je leven en gezondheid te transformeren

Dit programma is niet voor jou als:
Je een medische conditie hebt en je nog niet met je arts hebt overlegd of LCHF voor jou geschikt is.
Je zwanger bent en nog niet met je arts of verloskundige hebt gepraat.
Je jonger dan 10 jaar bent en nog niet met je arts hebt overlegd.
Je om welke reden dan ook twijfelt. Neem contact met me op voor advies.

Of je nu wel of niet aan Banting doet, er zijn genoeg mythes over drinken.
Gelukkig is het beste advies hier ook het simpelst; drink als je dorst hebt. Probeer in een keer voldoende te drinken zodat je er weer een tijdje tegen kunt en niet telkens een klein slokje. Drink niets wat op de Rode Lijst staat of ingrediënten bevat van de Rode Lijst.

Insulineresistentie is een situatie waarin de cellen niet meer goed reageren op het hormoon insuline. Het wordt direct in verband gebracht met Diabetes Type 2 , zwangerschapsdiabetes, prediabetes en overgewicht. Je kunt echter ook insuline resistent zijn zonder overgewicht te hebben. Wil je weten of je ook kenmerken van insulineresistentie hebt? Doe dan de check.

Dan ga je gewoon verder met genieten van al dat lekkere eten en je kunt weer een aantal ‘verboden’ voedingsmiddelen gaan kiezen.

Ontdek wat je allemaal kunt eten op de Banting Lijsten. Download ze hier.

Enorm veel! In ieder geval kom je op gewicht, krijg je veel energie en een helder hoofd. Uit ervaring weten we dat Banting nog veel meer oplevert. Het herstelt de energiebalans en bepaalde werkingsmechanismen in het lichaam en dat voel je.

Goed dat je het vraagt. Als je twijfelt vraag dan altijd je arts om advies. Zeker als je medicijnen gebruikt. Stop nooit met je medicijnen zonder toestemming van je arts.

Het goede nieuws is dat mensen hun aandoeningen kunnen verhelpen of verminderen en vaak medicijnen kunnen afbouwen dankzij Banting. Dit zijn een paar voorbeelden:
Acne
Angststoornissen
Artritis (psoriatica en reumatoïde)
Artrose
Bloedend tandvlees
Brandend maagzuur en reflux
Brokkelige nagels
Chronische vermoeidheid
Colitis Ulcerosa
Constipatie
Dementie (cognitieve problemen)
Depressie
Diabetes Type 2
Fibromyalgie
Haarverlies
Hartkwalen
Hoge bloeddruk
Huidproblemen
Jicht
Maagpijn
Maagzweren
Menstruatieproblemen
Migraine
Opgeblazen gevoel
Overgewicht, obesitas
PCOS
Slaap apneu
Slapeloosheid
Stemmingswisselingen
Verlaagd libido
Wazig zicht

Als je niet afvalt terwijl je toch de richtlijnen volgt, meld je dan aan voor begeleiding bij Banting Nederland. We helpen je de valkuilen te omzeilen.

Er is geen keiharde regel, wel zijn er deze tips:

  • Eet alleen als je honger hebt.
  • Water drinken kan helpen je honger te stillen dus doe dat eerst.
  • Eet niet tegen je zin of als je geen honger hebt.
  • Eet je bord niet leeg als je al vol zit.
  • Overweeg vasten.

Als je eenmaal gewend bent aan Banting zal je merken dat je minder vaak honger hebt en zelfs maaltijden kunt overslaan. Geef daar gehoor aan, eet naar behoefte.

Je hebt misschien gehoord over het ketogeen dieet en ketose. Tijdens ketose ben je in staat van vetverbranding in plaats van glucoseverbranding. Het ketogeen dieet zorgt ervoor dat je in ketose komt en blijft. Onze Transformation fase is hetzelfde als het ketogeen dieet.
Lees hier meer over de fases.

Download de Banting Lijsten en koop een goed kookboek, bijvoorbeeld “Koolhydraatarm, Suikervrij en Vetrijk” van Tim Noakes en Jonno Proudfoot.
Volg simpelweg de lijsten en kook lekkere recepten.
Wil je meer begeleiding, bekijk dan het actuele aanbod.

Er zijn diverse bloedtesten die dit kunnen uitwijzen, vraag ernaar bij je huisarts of orthomoleculair kPNI-therapeut. Check of je tenminste drie van de volgende kenmerken hebt:

  • Een te grote buikomvang
  • Moeite met afvallen
  • Te veel vet vooral rond de middel en op de buik
  • Vermoeidheid, vooral in de middag of na het eten van koolhydraten
  • Gevoel van zwakte
  • Stemmingswisselingen
  • Menstruatieproblemen
  • Voortdurend honger
  • Concentratieproblemen
  • Depressieve gevoelens
  • Skin tags
  • Suikerbehoefte en verlangen naar stimulerende middelen zoals chocola, snoep, koffie of sigaretten
  • Een te hoge ratio tussen triglycerides en HDL-cholestrol in het bloed
  • Nuchtere glucosewaardes van 5.5 mmol/L of hoger, of vastgestelde diabetes
  • Een HOMA-index hoger dan 1.0
  • Een te hoge bloeddruk

De onderste vier kenmerken kunnen worden vastgesteld door een arts of therapeut.
 Let op: dit zijn niet alle kenmerken van insuline resistentie, wel de meest voorkomende. Twijfel je? Doe dan de Insulineresistentie Check.

Ja, je kunt de Banting richtlijnen gaan volgen ook al wil je niet afvallen. Er zijn veel meer gezondheidsvoordelen te halen zoals veel meer energie en een helder hoofd. Gewichtsverlies is slechts een factor van een Awesome Health. Ook als je juist wilt aankomen is Banting wat voor jou. Vraag om advies of meld je aan voor begeleiding.

Zeker weten. Met een klein budget kun je prima met Banting beginnen.
We hebben een aanbod voor elk budget. Je hebt zelf in de hand hoeveel geld je besteed aan je eten. Het is een kwestie van keuzes maken. Je koopt misschien wat duurdere producten maar je koop ook heel veel producten niet.
Dus geen brood, pasta, koek, snoep, frisdranken etc. Je houdt geld over voor groenten, eieren, vis, kip, vlees. Je bepaalt zelf welke kwaliteit je kunt en wilt betalen. Door Banting ben je sneller verzadigd dus je hoeft minder boodschappen te doen.
Het is zeker niet verplicht om dure amandelmeel, kokosolie, notenboters, dieetproducten of xylitol te kopen. De meeste producten zijn ook voordeliger te krijgen. Belangrijkste is dat je volop groene groenten eet, gemiddelde porties eiwitten en een goede dosis gezonde vetten. Bijvoorbeeld elke dag dure zalm filet eten is onnodig, een blikje sardines is ook prima.

Een interessant gedachte: het aanbod goedkoop en high-carb gemaksvoedsel heeft eraan bijgedragen dat er zoveel moderne ziektes zijn. We noemen ze welvaartsziekten maar eigenlijk zijn het ‘armoede ziekten”. Mensen die kiezen hun geld te besteden aan goede voeding zijn gezonder en energieker.

Ja! Banting is in het bijzonder geschikt voor mensen die problemen hebben met hun bloedsuikerregulatie en insuline.

Jazeker, iedereen is welkom. Ongeacht je cultuur, religie, overtuigingen of afkomst… iedereen kan met Banting aan de slag. Voor iedereen zijn er heerlijke low carb high fat gerechten te maken. Daarbij moet wel gezegd worden dat het voor vegetariërs makkelijker is om te gaan Banten dan voor vegans. Heb je vragen over jouw specifieke situatie, meld je dan aan voor begeleiding.